ANONİM ŞİRKET KURULUŞ BELGELERİ

TTK m. 336/1 uyarınca, kurulmakta olan bir anonim şirkette,

• Esas sözleşme,
  • Değerlendirme raporları,
  • Ayın ve işletme devralınmasına ilişkin olanlar da dahil olmak üzere, kurulmakta olan şirket ile kurucular ve diğer kişilerle yapılan ve kuruluşla ilgili olan sözleşmeler,

Kuruluş belgeleridir.

Madde hükmünde kuruluş belgeleri sınırlı sayı (numerus clausus) olarak belirtilmiştir.

• ESAS SÖZLEŞME

Esas Sözleşme İçeriği

Esas sözleşmenin asgari içeriği TTK 339 da şekil şartı olarak gösterilmiş olup madde hükmüne göre;

“ (1) Esas sözleşmenin yazılı şekilde yapılması ve bütün kurucuların imzalarının noterce onaylanması şarttır.

(2) Esas sözleşmeye aşağıdaki hususlar yazılır:

1. a) Şirketin ticaret unvanı ve merkezinin bulunacağı yer.
  2. b) Esaslı noktaları belirtilmiş ve tanımlanmış bir şekilde şirketin işletme konusu.
  3. c) Şirketin sermayesi ile her payın itibarî değeri, bunların ödenmesinin şekil ve şartları.
  4. d) Pay senetlerinin nama veya hamiline yazılı olacakları; belirli paylara tanınan imtiyazlar; devir sınırlamaları.
  5. e) Paradan başka sermaye olarak konan haklar ve ayınlar; bunların değerleri; bunlara karşılık verilecek payların miktarı, bir işletme ve ayın devir alınması söz konusu olduğu takdirde, bunların bedeli ve şirketin kurulması için kurucular tarafından şirket hesabına satın alınan malların ve hakların bedelleriyle, şirketin kurulmasında hizmetleri görülenlere verilmesi gereken ücret, ödenek veya ödülün tutarı.
  6. f) Kurucularla yönetim kurulu üyelerine ve diğer kimselere şirket kârından sağlanacak menfaatler.
  7. g) Yönetim kurulu üyelerinin sayıları, bunlardan şirket adına imza koymaya yetkili olanlar.
  8. h) Genel kurulların toplantıya nasıl çağrılacakları; oy hakları.

ı) Şirket bir süre ile sınırlandırılmışsa, bu süre.

1. i) Şirkete ait ilanların nasıl yapılacağı.
  2. j) Pay sahiplerinin taahhüt ettiği sermaye paylarının türleri ve miktarları.
  3. k) Şirketin hesap dönemi.

(3) İlk yönetim kurulu üyeleri esas sözleşme ile atanır.”

Kuruluş aşamasında anonim şirket esas sözleşmesi, MERSİS’e yüklenip onaya gönderilir. Kurucuların tamamı bizzat kendileri veya temsilcileri, sözleşmenin imzalanması için şirketin kurulacağı yer ticaret sicil müdürlüğünde hazır bulunur ve esas sözleşmeyi imzalar.

• DEĞERLEME RAPORLARI

Rapor bütün kurucular tarafından bizzat imzalanır. Vekaleten imza kabul edilmemektedir.

• AYIN VE İŞLETME DEVRALINMASINA İLİŞKİN OLANLAR DA DAHİL OLMAK ÜZERE, KURULMAKTA OLAN ŞİRKETLERLE, KURUCULAR VE DİĞER KİŞİLERLE YAPILAN VE KURULUŞLA İLGİLİ OLAN SÖZLEŞMELER